¿Halloween o Samain?
Dende hai unos
años nes escueles y chigres de les ciudaes festéxase Halloween. N’antigüedá
n’Asturies yá se celebraba la fiesta de Tolos Santos y los neños afuracaben
calabaces y metíen veles dientro p'asustar a los vecinos. Nel testu que vamos ver agora, Ánxel Álvarez Llano, desplícanos cómo los celtes dividíen l’añu en dos partes, una de lluz y otra d’escuridá. La fiesta de Beltane nel primeru de mayu da comienzu a la media parte del añu de lluz y la fiesta de Samain, el primeru de payares, representa’l principiu de la época d’escuridá.
Na nueche del 31 d’ochobre al 1 de payares, les ánimes de los difuntos podíen visitar los sos antiguos llares.
Ánxel Álvarez Llano. Filólogu y escritor que pertenez a la segunda promoción del Surdimientu
Astrolabiu. 1 de noviembre de 2011
SAMAIN
El calendariu de los celtes non yera’l mesmu que
tenemos agora que ye’l calendariu gregorianu que rixe dende’l sieglu XVI. El
calendariu celta y el d’otres cultures ancestrales americanes como la maya, por
exemplu, dividíen el tiempu siguiendo les leyes de la naturaleza. Los celtes
yeren politeístes y rindíen cultu a los fenómenos naturales. Los druides
conocíen los movimientos de la lluna y el calendariu yera de 13 meses, de 28
díes caún y cada mes empezaba en cuartu creciente. Creyíen que los árboles
yeren los pilares que sofitaben el cielu por eso cada mes representábase por un
árbol que florecía nel periodu correspondiente: trece árboles pa trece meses de
28 díes. Pa los celtes l’añu tenía dos partes una de lluz y otra d’escuridá y
celebraben les correspondientes fiestes, asina la media parte de lluz
empezaba’l primeru de mayu cola fiesta de Beltane y la llegada de la época
escura yera’l primeru de payares, cola festividá de Samain.
Efectivamente, yera la llegada del iviernu y el
principiu d’una nueva etapa. P’aquelles cultures yera’l momentu en que s’abríen
les tumbes y los muertos visitaben a los vivos. Nesa nueche del 31 d’ochobre
los espíritus visitaben a los familiares y éstos pa que nun los molestaren poníen
veles nes ventanes y esti ye, un poco, el significáu de la fiesta d'Halloween.
Si lo treslladamos a Asturies, nun va tantos años, los
neños teníen la costume de coyer calabaces a les que vaciaben l’interior y
afuracábenles pa dar forma a güeyos y boca asemeyando una calavera na que
poníen dientro una vela. Diben repartiéndoles peles diferentes cases de los
pueblos. Los vecinos temerosos d’esta presencia podíen da-yos algún regalu o
perres pa llibrase d’estes singulares calaveres. Ye cierto, qu’igual que pasa
agora cola fiesta d'Halloween, tratábase más bien d’un xuegu de neños, d’una
travesura cola que trataben d’asustar a los vecinos.
Dientro de la mitoloxía asturiana tamién tenemos el
mitu de la güestia. Un cortexu d’almes en pena que lleven güesos como si fueren
veles p’allumar y tápense con un sudariu blancu. Salen de los cementerios pa
dir a visitar les cases anunciando la muerte, toquen una campanina y van
rezando. Cuando se crucen con dalguién suelen dicir: “andái de día que la
nueche ye mía”. Anque tamién hai que dicir qu’esti mitu nun se rellaciona
únicamente con estes feches pero tien bastante que ver con esa idea antigua de
la visita de los muertos a los vivos, d’esi pasu de la lluz a la escuridá.
Otres costumes n’Asturies na Nueche de tolos Santos:
-Dexar pal ánima del difuntu un tarreñu d’agua, un puñáu de castañes o
una vela prendía.
-Dexar el sitiu na mesa y na cama qu’ocupaba en vida
-Na Nueche de tolos Santos nun se barría la casa por mieu a echar a los
espiritus.
Si vos prestó, pa conocer más de la mitoloxía asturiana podéis entrar
nesti enllaz: http://www.arrakis.es/~joserm/a_maxica/nueche1.htm
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